Klachten

Inzage van uw gegevens

U heeft als cliënt recht op inzage en afschrift van uw dossier bij het KSCD. De bewaartermijn van dit dossier is 20 jaar. Om de privacy van (overige) onderzochten te beschermen, kunt u niet altijd het gehele dossier inzien.

Klacht of ontevreden?

Als u klachten heeft of ontevreden bent over de gang van zaken rondom het onderzoek, neem dan contact op met de onderzoeker. Hij of zij zal uw klachten in een apart gesprek met u bespreken, eventueel in bijzijn van de KSCD-manager.

Klachtenfolder

Als u er samen niet uit kunt komen, kunt u na het klacht­gesprek een officiële klacht indienen. Meer informatie kunt u hierover lezen in de klachtenfolder. Deze is op te vragen bij het secretariaat van het KSCD of hier te downloaden.

Blokkeringsrecht

Als u zodanig ontevreden bent dat u niet wilt dat uw eigen onderzoek en/of dat van de kinderen waar u gezag over heeft, wordt opgestuurd aan de aanvrager, dan kunt u zich beroepen op het blokkeringsrecht. Dit dient u aan te geven bij de onderzoeker(s).

Naar aanleiding van uw officiële bezwaar, zal er vervolgens een gesprek plaatsvinden met de onderzoeker(s) en de manager om te zoeken naar een oplossing.

Mocht u na dit gesprek nog steeds een beroep willen doen op het blokkeringsrecht, dan zal het KSCD een zorgvuldige afweging moeten maken in hoeverre het blokkeringsrecht strijdig is met de Jeugdwet.

De Jeugdwet verplicht het KSCD om de jeugdbeschermer alle informatie te geven die nodig is voor het uitvoeren van de ondertoezichtstelling. Er kan dan toch worden besloten het onderzoeksverslag, of delen daarvan, op te sturen naar de aanvrager.