Handelingsgericht onderzoek (HGO)
Het handelingsgericht onderzoek bestaat uit meerdere onderdelen en afspraken en er kunnen meerdere medewerkers van het KSCD betrokken zijn bij het onderzoek.
Het onderzoek bestaat uit één of meerdere gesprekken met u en uw kind afzonderlijk. In het eerste gesprek wordt zowel aan u, als aan uw kind, uitgelegd wat het onderzoek inhoudt.
Daarnaast kan het diagnostisch onderzoek van uw kind bestaan uit een intelligentietest, sociaal-emotioneel onderzoek via vragenlijsten of ander ontwikkelingsonderzoek. Ook kunnen er spelobservaties uitgevoerd worden. In sommige gevallen worden hiervan video-opnamen gemaakt, maar hier zal altijd voorafgaand (schriftelijk) toestemming voor gevraagd worden aan u en uw (kind als dat ouder dan 12 jaar is). Soms vragen we u ook om samen met uw kind een spelletje te spelen of opdrachten uit te voeren, en kijken wij mee hoe dit gaat.
Gesprekken
Meestal spreken we eerst met de (gezaghebbende) ouder(s), voordat we het kind zien en spreken. Als het kind wat ouder is, kunnen we ook eerst met het kind spreken en later met de (gezaghebbende) ouder(s) of we nodigen u samen uit.
In de gesprekken met de ouder(s) wordt gesproken over de ontwikkeling van het kind en de dingen die goed en minder goed gaan. Ook zal gevraagd worden hoe u als ouder met uw kind omgaat.
Informatie van derden
Naast gesprekken met de ouder(s) en/of opvoeder(s) voeren wij ook gesprekken met anderen die betrokken zijn bij het kind. Dit kan bijvoorbeeld een leerkracht zijn of een hulpverlener die het kind goed kent. Dit wordt altijd met u (en uw kind) vooraf besproken.
Intelligentieonderzoek
Naast gesprekken wordt er vaak een intelligentieonderzoek afgenomen (IQ-onderzoek). Het KSCD gebruikt dit vooral om te kijken wat sterke en minder sterke kanten zijn in cognitief opzicht.
Onderzoek bij jonge kinderen
Bij (heel) jonge kinderen en baby’s wordt vaak een spelobservatie gedaan. Kindonderzoek vindt meestal plaats zonder dat de ouder(s) hierbij aanwezig is. In gevallen dat het te spannend is voor een kind wordt altijd overwogen of de ouder aanwezig kan blijven bij de afspraak.
Adviesgesprek
Als het rapport geschreven is, dan nodigt de onderzoeker u uit om dit met u te bespreken in een adviesgesprek. U kunt in dit gesprek vragen stellen over het advies en reageren op de uitkomsten.
Kinderen die ouder zijn dan 12 jaar worden ook uitgenodigd voor het adviesgesprek.
Het onderzoeksverslag
Als alle afspraken geweest zijn en er informatie bij derden is opgevraagd, maakt de onderzoeker van alle verzamelde gegevens een rapport.
Gespreksverslag
Van de gesprekken die met u gevoerd zijn, wordt een verslag gemaakt dat in het eindrapport komt te staan. Dit verslag krijgt u toegestuurd voordat het adviesgesprek plaatsvindt.
U krijgt de gelegenheid om na te gaan of er feitelijke onjuistheden in uw gespreksverslag staan. Als dat zo is, kunt u dit aangeven en wordt dit door de onderzoeker in het verslag aangepast.
Kinderen van 12 jaar en ouder krijgen hun eigen gespreksverslag toegestuurd.
Adviesgesprek
Als alle onderzoeken zijn afgerond en het rapport geschreven is, nodigt de onderzoeker u uit om dit met u te bespreken in een adviesgesprek. U kunt in dit gesprek vragen stellen over het advies en reageren op de uitkomsten.
Kinderen die ouder zijn dan 12 jaar worden ook uitgenodigd voor het adviesgesprek.
Onderzoeksrapport
Na het adviesgesprek krijgen eerst de gezaghebbenden en kinderen boven de 16 jaar oud het rapport in conceptversie thuisgestuurd. Dit is wat anders dan het gespreksverslag. In het conceptrapport staat namelijk het hele onderzoek beschreven en staan ook de antwoorden op de onderzoeksvragen die door de jeugdbeschermer of de kinderrechter gesteld zijn. Ook staat hierin nog een korte samenvatting van het adviesgesprek.
U mag op dit conceptrapport een schriftelijke reactie geven. Hier krijgt u 10 werkdagen de tijd voor. Uw reactie voegen wij als bijlage bij het eindrapport. Na deze 10 werkdagen wordt het rapport definitief gemaakt en (met eventuele bijlagen) naar u en de aanvrager gestuurd.